Google reviews 5.0

Wat is rest BPM?

Koop je een nieuwe auto, dan krijg je altijd te maken met bpm, de Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen, een belasting op auto’s, motoren en bestelauto’s. Importeer je echter een tweedehands auto, dan hoef je nog maar een deel van de oorspronkelijke bpm, de zogenoemde rest BPM, te betalen.

Wat is rest BPM

Wat is rest BPM?

BPM staat in Nederland voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Bij het importeren van een auto uit het buitenland moet je BPM afdragen aan de Belastingdienst.

En wat is de rest-BPM?

Rest-BPM is het bedrag aan BPM dat nog “openstaat” op een gebruikte auto op het moment van import. Omdat de BPM bij aanschaf van een nieuwe auto in Nederland al wordt betaald, daalt de waarde van de BPM naarmate de auto ouder wordt. Bij een importauto wordt de BPM dus afgeschreven op basis van:

  • Leeftijd van de auto,

  • Kilometerstand,

  • Technische staat.

De rest-BPM is het restbedrag dat je nog moet betalen aan de Belastingdienst bij invoer van een gebruikte auto uit het buitenland.

Het berekenen van de rest BPM kan op verschillende manieren en je mag daarbij zelf de meest gunstige berekening kiezen. Je hebt de keuze uit:

  1. Afschrijving met een koerslijst –  Hiervoor gebruik je een voor de branche gebruikelijke koerslijst. Deze gaat uit van een gemiddeld ‘normale’ gebruik van het motorrijtuig. Eventueel kan hierop een kilometercorrectie worden toegepast. Om de rest BPM te bepalen dien je de gegevens van de te importeren auto of motor te vergelijken met gegevens van vergelijkbare auto’s en motoren die in Nederland zijn geregistreerd in de koerslijst. De werkelijke waarde van de auto of motor op het moment van registratie in Nederland vergelijk je vervolgens met de verkoopwaarde in Nederland van eenzelfde auto of motor op het moment dat je auto of motor in het buitenland voor het eerst werd toegelaten. Vervolgens berekent je op basis daarvan een werkelijk afschrijvingspercentage en trekt dit af van het berekende bruto bpm-bedrag.
  2. Taxatierapport – Alleen toepasbaar voor bijvoorbeeld auto’s met een meer dan normale gebruiksschade en voor motorrijtuigen die niet in een koerslijst voorkomen. De taxatie dient te worden uitgevoerd door een onafhankelijke, erkende taxateur. Daarna is de berekening hetzelfde als hieboven op basis van de koerslijst.
  3. Forfaitaire tabel – Hierbij wordt uitgegaan van de periode die is verstreken sinds het tijdstip waarop de auto of motor voor het eerst in gebruik is genomen. Aan de hand van deze tabel (zie Belastingdienst) is vervolgens het BPM-percentage te berekenen dat nog dient te worden voldaan.

Voorbeeld van een rest BPM berekening

Stel:

  • Een nieuwe auto had €10.000 BPM,

  • De auto is nu 3 jaar oud,

  • De afschrijving is bijvoorbeeld 60%.

Dan is de rest-BPM = 40% van €10.000 = €4.000 → dat moet je dan bij import nog betalen.

Je mag als importeur zelf kiezen welke methode je gebruikt vaak wordt gekozen voor de methode met het laagste rest-BPM bedrag. Wij zijn zeer ervaren in het berekenen van een BPM bedrag en gaan altijd uit voor het allerlaagste BPM tarief en vaak gaan we daar nog een % percentage onder zitten.

    Voor ieder wat wils

    Importpakketten

    Nergens goedkoper

    Brons

    € 395
    Essentiële importdiensten

    Brons

    € 395
    Essentiële importdiensten
    Kies pakket

    BPM berekenen?

    Doe het de eerste keer gratis!

    Heb je een vraag?

    info@autoimporteur.nl is ons mailadres. Wij proberen binnen 24 uur te reageren.

    035 – 234 04 40 is ons telefoonnummer. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09:00 – 17:00 uur.

    Autoimporteur.nl

    info@autoimporteur.nl
    Oud-Loosdrechtsedijk 35d
    1231 LP Loosdrecht

    KvK 68769334
    BTW NL857583815B01

    Contactgegevens